L´escoltisme, una eina de construcció de la ciutadania global

'L´educació en la ciutadania global'. Aquest és el títol del primer estudi acadèmic sobre escoltisme mundial. Es tracta d´una tesi doctoral feta per Eduard Vallory, antic cap de relacions exteriors d´Escoltes Catalans i antic president de la Fundació Escolta Josep Carol.

El treball mostra com l´escoltisme ha sabut vincular identitat nacional i sentit de pertinença global, dos conceptes que sempre s´han presentat com antagònics i que aquest anàlisi sobre l´escoltisme arreu del món prova que poden ser complementaris.

Tradicionalment, s'ha assumit que nacionalisme i cosmopolitisme eren tendències contraposades, i que el reforç de la identitat nacional debilita el sentit de pertinença global, i a la inversa. L'anàlisi del cas de l'escoltisme mundial, però, contradiu aquesta assumpció: es tracta d'un moviment no-governamental que té com a objectiu l'educació en la ciutadania, present a 165 països dels cinc continents i que aplega prop de 30 milions d'infants i joves. Des que es va formalitzar com a organització mundial el 1920, ha mantingut la seva acció educativa combinant l'arrelament local, la identitat nacional i el sentit de pertinença global des de la convivència en la diversitat. Tots els estudis precedents s'havien centrat en casos nacionals, però mai abans s'havia analitzat l'escoltisme mundial en conjunt: la seva consistència històrica i ideològica, la quantificació de la seva dimensió mundial des de 1920, la coherència de les seves pràctiques i la capacitat de la seva acció de generador canvi social.
Podeu descarregar les versions en català i anglès d´aquesta tesi en el següent enllaç: www.escoltes.cat/research.